Segíthet az Agykontroll a nyelvtanulásban?
Rövid válasz: Igen, nagyon.
Hosszú válasz: Igen, nagyon-nagyon-nagyon!
Minden viccet félretéve, ez nem túlzás.
A nyelvhasználat főleg tudat alatt játszódik le. Alapvetően szokás. A szokásokat pedig elsősorban tudatalattink irányítja. Éppen csak a jéghegy csúcsa, ami tudatos gondolataink irányítása alá esik.
Mégis, a tanteremben főleg tudatos gondolkodásunk kapuján kopogtatva próbálunk a nyelvtudás kastélyába bejutni, ami bizony sokszor, épp emiatt, kudarcba fullad.
Az Agykontroll segít megtalálni azt a kiskaput, amelyen át a nyelvtudást valóban lehetővé tevő tudatalatti működésekhez juttathatjuk el a tanulandó nyelvre jellemző információkat, hiszen az ellazult alfa-állapot épp ehhez a területhez nyit egyenes utat.
Mit tehetünk ennek érdekében? Hogyan segíthetjük meg magunkat, gyermekeinket, sőt, nyelvtanárként akár diákjainkat is a nyelvtanulás hatékonyabbá tételében?
Sok lehetőség nyílik erre: pl. alfa-állapotban hallgatjuk meg a tananyagot, előre beprogramozzuk magukat, hogy mindent könnyedén megértünk, megjegyzünk, és (pl. a 3-ujj technikával) könnyedén elő is tudunk hívni, ha szükségünk van rá.
Csodás lehetőség a filmek nézése is. A leghatékonyabb, ha ugyanazt a filmet nézzük meg többször. Először magyar felirattal, utána angol felirattal, harmadszorra pedig már felirat nélkül. Lélegzetelállító érzés, amikor a harmadik nézés után észrevesszük, hogy szinte automatikusan ugranak elő olyan szerkezetek, amelyeket korábban talán nem is ismertünk.
Nem elhanyagolható az érzelmi háttér sem. Ugyanúgy, ahogy a kisgyerek, a nyelvtanuló is akkor halad a legjobban, ha örömmel, játékosan kísérletezik az újonnan tanultakkal. Viszont a nyelvtanulás esetében a régi tapasztalatok, a mélyben futó negatív programok gátját állhatják ennek az örömteli könnyedségnek. A kudarctól, a szégyentől való félelem bizony sokszor visszatartja az embert ettől a játékos kísérletezéstől.
Szerencsére az Agykontroll ebben is segít, pl. a gondolat-nagytakarítással átírhatjuk régi programjainkat, a laborban megkereshetjük nyelvtanulási nehézségeinket okozó traumáinkat, sőt, rendbe is hozhatjuk őket, illetve az elmetükrével megerősíthetjük a sikerbe vetett hitünket.
Sok lelkesedést kívánok ebben az örömteli folyamatban minden nyelvtanulónak!
Egyre jobban!
Domján Andrea